måndag 5 januari 2009

Dikter från stadsbiblioteket, januari 2009 IV

En dag gick min mörka drömkruka sönder:
en nyckel föll
med ett klirrande ljud
ur krukans skärvor
jag öppnade alla de tunga portarna
med min nya nyckel
jag följde alla de trånga stigarna
till deras slut
jag sam över sjön och plockade blommor
från dess andra strand
jag åt hela äpplet med dess skönhet
jag tolkade ordets mening till dess slut
jag förstod att varje flykt från mig själv
blott skulle leda mig över nya vägar
tillbaka in i mig själv
jag lärde mig spinna på mitt eget nystan
som visade sig vara oändligt
jag fullbordade allt
jag dittills inte vågat fullborda
och slutligen
vågade jag möta mig själv i min egen skog

4 kommentarer:

Anonym sa...

snälla kan vi få fler boktips? du är grym

Makeup_your_mind sa...

Vem är författare till den dikten?

Malin.N sa...

Maria Wine. Hon har också skrivit den tredje dikten "Till min älskade".

Makeup_your_mind sa...

Tack. Ska läsa mer av henne. Otroligt träffsäker dikt.