onsdag 17 september 2008

muslim stand up


En tråkig sak med att inte tala sitt modersmål är att man blir vingklippt som humorist. Särskilt svårt är det att vara rolig på samma sätt som britter är roliga - det vill säga att vara verbal och "clever", finurlig och sarkastisk på samma gång . Igår såg jag standup med Shazia Mirza som är en av de fyra komiker jag kan namnet på.

Man hör ofta att kvinnliga komiker inte är roliga. Kvinnliga komiker är ofta inte roliga eftersom avsändaren utgör en avgörande variabel när det handlar om att dra skämt (detta är självklart djupt orättvist). En kvinna är rolig när hon är sval och ironisk. En kvinna är vulgär om hon är politiskt inkorrekt (föreställ er en kvinna dra Magnus Betnérs repertoar). Av samma skäl är det inte speciellt roligt när vita män skämtar om muslimer. När en muslimsk kvinna skämtar om muslimer är det däremot väldigt roligt. Se här.

2 kommentarer:

Anonym sa...

hej malin

ville bara säga att jag faktiskt läser din blogg med stort nöje även om jag sällan hittar på någon fyndig kommentar att spy ut inför världens bevakande öga.
jag saknar dig.
hoppas du har det bra. trots mössen. men jag har sett skotska hem där det växer svamp vid diskhon. om det nu får det att kännas bättre.

Anton sa...

Trots att många finner Magnus Betnér rolig, har jag aldrig insett den humoristiska tjusningen. Han säger många väldigt bra saker, men jag tycker aldrig det är roligt. Underhållande på sin höjd.

Utöver det: Lugna dig, humorn kommer med tillvänjningen, skulle jag tro!