torsdag 25 september 2008

Kryptozoloogi

...är en intressant vetenskap. Kryptozoologer letar efter mytomspunna djur såsom Snömannen, monsterfladdermöss, enhörningar och sjöodjur. Ibland visar sig myten vara sann, exempelvis flöt en jättebläckfisk iland på Antarktis för några år sedan. 2008 har varit ett stort år inom kryptozoologin, inte bara har man sett Bigfoot igen, även Storsjöodjuret blev fångat på film i början av sommaren.

Storsjöodjuret har emellertid, som vi alla vet, en betydligt mer berömd storasyster.

Åker man buss i de skotska högländerna blir man utlovad "monster hunting". Visserligen fick vi lämna våra spjut i souvenirshopens paraplyställ, men jag lärde mig ändå en del av utställningen:

1) att det är för kallt i Loch Ness för att urtidsödlor ska kunna överleva.
2) att det finns för lite fisk i sjön för att Nessie ska bli mätt.
3) att de flesta observationerna gjordes sommaren 1933. En ovanligt het sommar då värmen kan ha orsakat hallucinationer hos de stackars invånarna i Drumnadrochit (som monsterbyn heter).
4) att Skottland har bränt alla resurser för de kommande 100 åren i sitt letande efter Nessie (bland annat involverades typ samtliga signalubåtar och jaktplan i landet). Det är därför som Skottland är beroende av bidag från England och det är, som vi alla vet, anledningen till att skottar och engelsmän hatar varandra.
5) att Nessie inte finns, men om hon finns är hon en ovanligt stor säl, mal eller ål (!)

Utställningen vi besökte hette "The official monster exhibition", kanske har de en mer optimistisk inställning på "The original monster exhibition" som vi tyvärr missade. Det var dags att lämna Drumnadrochit för att ta en titt på another intriguing animal: "Hamish the hairy cow". Fortsättning följer.

Charmig monsterby med många plastödlor. Fin kontakt mellan mig och Nessie.

2 kommentarer:

Anonym sa...

jag var så jäkla besviken när jag inte såg nessie när jag var vid loch ness för ett par år sedan. barndomsdröm krossad liksom.

Anonym sa...

malin!!!

jag hoppas du har det fint i skottland, och som det ser ut på bilderna så har du inte gjort annat än att typ äta norsk fjordlax (!) och andas frisk hög luft hela livet. fräsching i sitt rätta temperament hihi.

jag kan tipsa om en sida som heter www.gust.st, fruktansvärt kul sida/sällskap. där har jag o sofia spenderat ett antal timmar! bla så mätte vi i min gamla korridor upp längden på den enorma bläckfisken, kraken som den kallas, och den mäter längre, mer än 18 meter! huvaliga!

puss o kram miriam