söndag 31 augusti 2008

Papercuts

Innan jag får börja på University of Edinburgh måste jag fylla i en application på 6 sidor. Där får jag uppge min ras (svar: white), om jag är 1) man 2) kvinna (svar: det andra könet). Jag får beskriva mina föräldrars utbildningsnivå (svar: hög) och intyga att de kan betala min tuition fee (som de inte har ett dugg med att göra). 

Innan jag får flytta in i min lägenhet måste jag fylla i en application på tio sidor. Där ska jag lista allt jag någonsin har jobbat med, alla adresser jag någonsin har haft, telefonnummer till alla mina tidigare hyresvärdar (mobile numbers NOT ACCEPTED), samt, förstås, mina årsinkomster de senaste tre åren. Jag får kryssa i om jag är a) single b) married c) separated d) widowed (svar: ingetdera) och om jag är a) self employed b) working c) provided by parents (svar: provided by svenska staten + erasmus). 

Innan jag får skicka in min application till lägenheten måste min "legal guardian" (notera att jag är myndig sedan fem år tillbaka) fylla i en egen application på 50 sidor. Där får hon uppge allting som jag har uppgett, samt huruvida hon ska betala antingen a) 50% av min hyra b) 100% av min hyra. Hon måste också bifoga en kopia på sin deklaration, sitt senaste lönebesked, sitt pass och sin eventuella lagfart på det hus hon bor i. Jag behöver väl inte ens säga att det faktum att min "legal guardian" inte har ett dugg att göra med min hyra inte spelar någon roll.

När alla applications är ifyllda ska de scannas in och mejlas tillbaka till hyresvärden. 

Hell dig Britannia, du mest praktiska av alla förenade kungadömen!





6 kommentarer:

Anonym sa...

Hah! och man pratar om den svenska byråkratin... :)

Anonym sa...

Vilken avart av byråkrati. Det är lätt att glömma att byråkratin var det som räddade administrationen från nepotism en gång i tiden. Kul hursomhelst med utlandsstudier - lycka till!

Anonym sa...

När du väl flyttar in kan du förvänta dig en redig lunta som listar lägenhets kompletta utrustning, från tvättmaskin till minsta potatisskalare. Därefter är det upp till dig att redovisa vilka eventuella skador som redan finns. När du sedan flyttar ut kommer någon liten tjänsteman (med glasögon och hängslen) gå runt och jämföra din beskrivning med det faktiska skicket på allt.

Anonym sa...

busy little bee! hur ska du hinna packa!?

Karolina sa...

Jag måste fråga om det är ett skämt?

Anonym sa...

lart mycket