söndag 23 november 2008

Utmanad

Enligt Anton pågår det en "bloggutmaning" på en rad bloggar just nu. Jag letade mig tillbaka till åtminstone fem så det måste sägas stämma. Utmaningen lyder: slå upp sidan 56 i närmaste bok och skriv ner femte meningen på sidan (vilket fantastiskt litteratursociologiskt experiment ropar töntmalin inuti mig).

Alltså:

"Detta är din värld! Det kan man kalla en värld! -"

- Friedrich Nietzsche, Tragediens födelse.

Det roligaste är att trots att det är den femte meningen är den placerad nästan längst ner på sidan. Hur kan det komma sig tror ni?

PS. Tragediens födelse låg närmast inte enbart för att jag går till sängs med Nietzsche varje kväll, utan för att den på grund av sin behändiga storlek tjänar som underlägg till min dator för tillfället.

2 kommentarer:

Anton sa...

Oj! Är det världens längsta meningar eller une page de minimalisme?

Tack för länken! Först abeviset jag har av någon som läser ^^. Pajen blev god, men saknade det där lilla extra f.ö.

Tack vare denna bokutmaning så har jag även fått intrycket av att det är lite för många personer som använder sina böcker som laptopstöd :o

Malin.N sa...

Bra gissat, varje mening är cirkus fem rader lång.

Och ja, det är lätt att vara en smygläsare. Men eftersom så många ändå sitter och tjuvkollar på statcounter kan man ju lika gärna ge sig tillkänna.